مقالات

نحوه دریافت برچسب اصالت کالا

دریافت برچسب اصالت

افراد متقاضی برای اطلاع از نحوه دریافت و سفارش برچسب اصالت کالا، باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و به شرکت های مجری سازمان غذا و دارو ارسال نمایند تا بتوانند در نهایت فایل xml را برای کالاها و محصولات خود بسازند و در نهایت برای دریافت برچسب اصالت کالا اقدام کنند.

روال اولیه ثبت نام متقاضیان در سامانه مرکزی سازمان غذا و دارو

  • باید اطلاعات شرکت و مسئول فنی خود را در سامانه ثبت فرآورده های سلامت محور در آدرس ir ثبت کنید
  • فایل XML محصولات خود را به همراه شناسه اصالت بسازید
  • این فایل XML را در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری یا آپلود کنید
  • سپس باید فایل XML شما از سمت سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار بگیرد
  • در نهایت کد سامانه ثبت فرآورده های سلامت محور در آدرس ir باید در کارتابل مربوط به شما مورد تایید قرار گرفته و هم چنین فعال سازی شود

مزایای استفاده از لیبل اصالت کالا

استفادده از لیبل اصالات کالا هم برای تولید کننده و وارد کننده محصول و هم برای افرادی که آن محصول را خریداری می کنند دارای مزایای زیادی می باشد. به طور مثال تمامی افراد تمایل دارند محصولی را خریداری نمایند که اصل باشد. لیبل اصالت کالا به مشتریان این اطمینان را می دهد که محصول مورد نظر تقلبی نبوده و اصل می باشد. از دیگر مزایای لیبل اصالت می توان به جلوگیری از قاچاق و واردات کالای غیر قانونی اشاره کرد، زیرا از نظر قانونی کالاهای وارداتی باید لیبل اصالت دریافت نمایند. لیبل اصالت کالا همچنین می تواند برای فروشنده محصول بسیار مفید باشد و باعث افزایش فروش آن شود زیرا افراد کالاهایی را که از اصالت آن اطمینان دارند را ترجیح می دهند.

مدارک مورد نیاز جهت چاپ و دریافت برچسب اصالت

برای این که سفارش چاپ لیبل اصالت کالا را ثبت کنید و فایل XML خود را برای بارگذاری در سایت سازمان غذا و دارو بسازید، به مواردی که در ادامه بیان می کنیم توجه کنید.

1. فایل اکسل از اطلاعات محصول خود بسازید

نکته بسیار مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که اطلاعاتی که در این فایل قرار می دهید نباید هیچ گونه تناقضی با اطلاعاتی که به گمرک اظهار کردید، داشت باشد، زیرا این فایلی که در سایت سازمان غذا و دارو آپلود می کنید انتقال می یابد و این عدم تطابق به ضرر شما تمام می شود.

2. سری ساخت یا Batch Number یا LOT Number

این یک کدی است که  تولید کنندگان برای ساخت محصول خود در نظر می گیرند. این کد می تواند عدد حروف و یا ترکیبی از هر دو باشد. هر تولید کننده این کد را به طور منحصر به فردی می سازد و هیچ قانون سفت و سختی درباره آن وجود ندارد.

3. شماره ترخیص

این مورد به کد کوتاژ یا شناسه اظهار نیز معروف است که حتما باید کد 8 رقمی باشد که اداره گمرک هنگام ترخیص کالا برای آن در نظر می گیرد. برای دریافت این شماره می تواند با نام کاربری خود وارد آدرس Cuddtoms.ttac.ir بشوید و سپس شماره ترخیص کالاهای مورد نظرتان را به دست آورده و وارد فایل اکسل کنید.

4. تاریخ تولید وانقضا

این تاریخ باید به صورت میلادی با ترتیب چپ به راست (روز-ماه-سال) وارد شود. در ارتباط با تاریخ انقضا می تواند آن را فقط به صورت ماه-سال درج نمود. توجه کنید که تاریخ تولید روی لیبل اصالت کالا چاپ نمی شود ولی باید در فایل اکسل شما وجود داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که تاریخ انقضای محصول مورد نظر شما باید هم در این اکسل و هم در اطلاعاتی که به گمرک اظهار کرده اید، مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت فایل شما پذیرفته نخواهد شد.

5. کد GTIN

این یک شناسه جهانی منحصر به فرد هر کالا تجاری است در واقع شناسه بین المللی آن کالا و محصول به شمار می رود که توسط سازمان جهانی GS1 تعیین می گردد در سراسر دنیای قابل تشخیص و شناسایی است. این کد در بیشتر مواقع دارای 8، 12، 13 یا 14 رقم می باشد. پیش شماره این کد برای محصولات ایرانی 626 می باشد.

6. پروانه بهداشتی یا IRC

این یک کد یونیک و منحصر به فردی است که هنگام صدور پروانه ثبت برای آن کالا در نظر گرفته می شود. این پروانه بهداشتی فقط برای کالاهای تولید داخلی الزامی نیست بلکه کالاهایی که وارد می شوند نیز باید بعد از کسب تاییدیه از سازمان غذا و دارو، پروانه بهداشتی کسب کنند.

دیگر اطلاعات لازم برای پر کردن فایل دریافت برچسب اصالت کالا:

  • نام کامل و دقیق شرکت به انگلیسی و فارسی
  • پیش کد یا PREFIX که برای تولید شناسه اصالت و UID از آن استفاده می شود.این کد برای شرکت های بزرگ 4 رقم و برای شرکت های کوچک 5 رقم می باشد.
  • شناسه ملی شرکت توزیع کننده: مربوط به شرکت های وارد کننده و دارویی است.
  • شناسه ملی شرکت: یک عدد 11 رقمی می باشد که می بایست از اداره ثبت شرکت ها دریافت شود.

پس از تاییدیه فایل XML شما توسط سازمان غذا و دارو، کار ما برای ساخت برچسب اصالت کالا شما شروع می شود. این برچسب ها در ابعاد 40*10 و 40*20 میلیمتر وجود دارند و می توانند تک ردیفه یا چند ردیفه باشند. سایر مشخصات برچسب اصالت کالا با سفارش مشتری تعیین می گردد و در نهایت لیبل اصالت کالا به تجهیزات اتوماتیک و مدرن ساخته و تقدیم مشتریان عزیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *