مقالات

چگونه از اصالت دارو اطمینان پیدا کنیم؟

اطمینان از اصالت دارو

خرید دارو مانند کفش و لباس نیست که اگر تقلبی باشد، ضرری به ما نرساند و بتوانیم به راحتی به زندگی عادی خود ادامه دهیم. دارو یکی از مهم ترین ابزارهای سلامت یک جامعه به شمار می رود و اطمینان از اصالت دارو موجب حفظ و ارتقای سلامت تمام افراد یک جامعه می شود.

چرا اصالت دارو اهمیت دارد؟

1. داروها در طیف گسترده ای در سراسر داروخانه های یک کشور توزیع می گردند و در دسترس تمامی مردم از خردسالان تا بزرگسالان قرار می گیرند، بنابراین اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، جامعه با خطرات جدی رو به رو می شود، مخصوصا اگر برخی افراد در گروه  ها حساس قرار داشته باشند.

2. با اطمینان از اصالت دارو می توان از ورود داروهای غیر مجاز که به صورت قاچاقی وارد باز می شوند، جلوگیری به عمل آورد. به این ترتیب به رشد اقتصادی داخلی کشور نیز کمک شایانی می شود.

روش های اطمینان از اصالت دارو

روش اول:

برای این کار کافی است برای استعلام اصالت دارو، از بارکد استفاده کنید. می توانید برای این کار از نرم افزارهای بارکد خوان در گوشی همراه خود استفاده کنید (قابل نصب هم در سیستم عامل اندروید و هم IOS) و سپس با دوربینی که در نرم افزار وجود دارد، بارکد دارو را اسکن نمایید. بعد از این که اسکن کامل شد، پیامی را مشاهده می کنید که شما را از اصالت یا تقلبی بودن آن دارو آگاه می کند.

 روش دوم:

می توانید از شماره تماس ها و یا سامانه پیامکی که روی برچسب دارو درج شده است، استفاده نمایید.

روش سوم:

می توانید به سامانه TTAC مراجعه کنید که به سازمان غذا و دارو مرتبط است، در آن جا می توانید برچسب اصالت دارو های مختلفی اعم از داروهای داخلی و یا خارجی را مورد بررسی قرار دهید.

شما می توانید با سفارش لیبل اصالت از گروه کژال، لیبل اصال کالای خود را با طی شدن تمامی مراحل قانونی دریافت نمایید.

اصالت دارو

اصالت دارو برای چه اقشاری اهمیت دارد؟

کودکان و افراد مسن: همان طور که می دانیم بخشی از مصرف کنندگان داروهای خارجی و داخلی کودکان هستند. کودکان آینده یک کشور را می سازند و از این رو اگر سلامتی و جان و زندگی شان با مصرف داروهای تقلبی در خطر بیفتد، می توان به صراحت اعلام کرد که آینده آن جامعه رو به تباهی می رود.

از طرف دیگر کودکان و افراد مسن جامعه دارای سیستم دفاعی ضعیف تری نسبت به دیگر گروه های جامعه می باشند، از این رو شاید بدن شان نتواند به خوبی داروهای تقلبی را تحمل کرده و در نهایت احتمال این که زندگی شان با مشکل و یا حتی خطرهای جدی رو به رو شود، بسیار زیاد است.

ورزشکاران: گروه دیگری که باید از اصالت دارو اطمینان پیدا کنند، ورزشکاران هستند. جمعیت کثیری از ورزشکاران برای افزایش قدرت بدنی خود از مکمل های دارویی استفاده می کنند، از این رو اصالت و کیفیت این داروها باید پیش از هر چیزی مورد توجه قرار گیرد تا آینده ورزشکاران سرزمین تضمین شود و به دنبال آن پیشرفت ورزشی کشور روز به روز ارتقاء یابد.

سایر گروه های حساس: در میان باید به اهمیت تایید اصالت دارو برای افراد دارای پیش زمینه بیماری، زنان باردار، بیماران صعب العلاج و غیره نیز اشاره کرد که در صورت استفاده از داروهای غیر اصیل و تقلبی، عاقبت خوشی در انتظارشان نخواهد بود و بیش از افراد عادی دچار مشکلات جدی و بحرانی می شوند.

کلام آخر

هر کسی در هر گروهی از جامعه و با هر شرایطی که داشته باشد، زمانی که نیاز به بهبود جسمی دارد، رو به سوی داروها می آورد. از جایی که بسیاری از داروها نیز بدون نسخه پزشک در دسترس می باشند، از این رو اطمینان از اصالت دارو بیش از هر چیزی اهمیت می یابد، چرا که پیشرفت یک جامعه به سلامت اعضای آن گره خورده است و داروها مهم ترین ابزار حفظ و ارتقای سلامتی افراد به شمار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *